Waer is d'n tied

Pauluswerf

Een paar weken geleden ben ik begonnen met een serie artikelen.

De bedoeling is om regelmatig korte berichtjes te plaatsen over zaken waar ik in mijn nieuwe rol als bestuurslid en voorzitter zoal tegen aanloop.

Het motto daarbij is:  “De geschiedenis ligt op straat”.

Bij gebrek aan beter had ik eerst gekozen voor de titel “Voorzittertjes”, maar “Waer is d’n tied” sluit denk ik beter aan op de heemkunde.

Pauluswerf in betere tijden

Als eerste dan een berichtje over een boerderij die op het punt staat om te worden afgebroken.

Onlangs hoorden we dat de boerderij Pauluswerf aan de Bram Groenewegeweg in Poortvliet gesloopt zou worden.

Van de nieuwe eigenaren Simon sr. en Simon jr. de Jong mochten we wel een kijkje nemen. Dus heb ik met Tineke Fopma even rondgeneusd.

Pauluswerf kende ik al wel een beetje. Ruim 50 jaar geleden had ik als schooljongen wel eens geholpen met aardappelen rooien bij de toenmalige boer ‘Jewantje Verdriet’.

Mijn moeder kwam er als kind ook al op bezoek bij haar grootouders, en later bij haar oom (familie Den Boer).

De toegangsdreef

Als je komt aanrijden is het eerste wat opvalt de lange onverharde dreef.

Als je aan het eind komt gaat het flink omhoog. De boerderij ligt duidelijk op een kleine terp.

Vandaar ook het toponiem “-werf” in de naam Pauluswerf dat naar een terp verwijst. Vergelijk ook Kerkwerve en Wieringerwerf.

Het woonhuis

De bebouwing ligt vervolgens nog een stuk hoger, een terp met twee etages dus.

Aan het kleurverschil van de stenen is goed te zien dat het huis zelf een keer is opgehoogd.

Vijftig jaar geleden was de staat van onderhoud ook al niet geweldig, maar nu lijkt het meeste rijp voor de slopershamer.

Het huis is nog min of meer intact, maar de overige gebouwen zijn bouwvallen of ruïnes.

Links van het huis staat het geheel overwoekerde bakhuis met ingestort dak.

Rechts een bijgebouw wat vroeger werd gebruikt om de melk te karnen (kaernen).

Voor het woonhuis bestaan overigens nog geen concrete sloopplannen werd ons verteld.

Het bakhuis
Het woonhuis met rechts het melk/karnhuis

Onderstaand vind je een verzameling oude en recente foto’s van Pauluswerf. Door op een foto te klikken wordt deze vergroot, en kun je vervolgens verder bladeren.

Of het zinvol is om het huis van de slopershamer te redden kan ik niet beoordelen.

Wel lijkt het me interessant om te kijken hoe oud het huis is, en of er wellicht restanten van oudere bebouwing  onder het huis zijn.

Wordt hopelijk vervolgd!

4 reacties

1. Probleem opgelost. Voor iets andere fotogalerij gekozen. Om de omschrijving te zien moet je even met de muis over de foto bewegen.

1. Dag ik ben er intussen achtergekomen door stamboomonderzoek van mijn familie dat de boerderij al in 1600 bestond onder de naam Polswerf / Polswerve. Peter Claess woonde er in 1649 en rond 1640 ook Abraham van Yewaerde een heel ver familie lid net groeten Winnie can Orrschot

2. Hopelijk is ze nog niet gesloopt ik denk dat hier veel archeologische vondsten te vinden zijn en oude fundamenten. Zie ook mijn andere berichtje!