Lezingen

De vereniging organiseert elk jaar een aantal lezingen. De onderwerpen zijn erg gevarieerd, zodat er voor ‘elk wat wils’ bij is. De ene keer gaat het specifiek over Tholen, de andere keer iets breder over Zeeland.

Het streven is om op termijn bij de lezingen een korte omschrijving op te nemen, en één of meer links voor meer informatie (status: werk in uitvoering).

Lezing 18 oktober familie Van der Male

Jan van der Male, woonachtig in Zaandam en werkzaam als archivaris, heeft jaren lang intensief genealogisch onderzoek gedaan naar zijn voorouders, de familie Van der Male. Zelf is hij geboren op Schouwen-Duiveland; zijn tak voorouders kwam daar rond 1900 vanaf St. Philipsland en voor 1884 woonden ze op Tholen. Daar leefde de familie al zeker sinds de tweede helft van de 17e eeuw.

Een paar jaar geleden heeft Jan hierover in eigen beheer een publicatie gemaakt; een publieksversie is toen verstrekt aan diverse archiefdiensten in Zeeland.
Naar aanleiding van de 70-jarige herdenking van de watersnoodramp ontmoette Jan twee familieleden uit verschillende familietakken, wat voor hem een aanzet was tot nader onderzoek.

‘Het is heel interessant om te zien hoe vanaf begin 19e eeuw deze familie zich uitwaaierde, eerst over meerdere Thoolse dorpen, daarna ook buiten het eiland en na de Watersnoodramp ook buiten Zeeland. M.i. is onze familie exemplarisch voor een Zeeuwse landarbeidersfamilie, geconfronteerd met enerzijds armoede en crisis, anderzijds met betere reismogelijkheden waardoor vestiging elders mogelijk werd. Voor onze familie werk ik dit uit in een boekje.’

Op 18 februari vertelde R. Catsburg over de slag om de Schelde.

Meer informatie is te vinden op deslagomdeschelde.nl

Wachttorens

Op 21 februari hield Sandra van Lochem een lezing over luchtwachttorens. Deze werden tijdens de Koude Oorlog bemand door vrijwilligers van het Korps Luchtwachtdienst (KLD). Het doel was laagvliegende vijandelijke vliegtuigen die niet door de radar konden worden opgemerkt tijdig waar te nemen.

In de gemeente Tholen stonden luchtwachttorens in Scherpenisse en Anna Jacobapolder. Meer informatie is te vinden op luchtwachttorens.nl

Reimerswaal

Op 30 oktober hield Anton van Oost een lezing over opgravingen op de Speelmansplaten bij de verdronken stad Reimerswaal.

Sinds kort heeft Reimerswaal de status van rijksmonument (zie artikel Omroep Zeeland)

Winter op Tholen

Op de algemene ledenvergadering van 23 april hield bestuurslid Kees Fase een (foto-)presentatie over winterse beelden op Tholen.

Tholen, het boek

Thoolse havens

Natuursteen in monumenten

C. Slager

C. Fase

W.J. Quist

Verdronken dorpen

Onderwijs in Zeeland

Ontstaan van een eiland in de delta

J. Kuipers

Hervormde kerk Oud-Vossemeer

G. Smallegange

ds. J. Scheurwater

Zeeuwse emigranten naar de V.S.

Archeologiebeleid

Houten wagenwielen